[column] Recovery Marketing #2: hoog en laag budgetmarketing
- Bureaus
- 8 mei 2020 @ 08:56
- Link
-
Rogier van Kralingen
Schrijver/spreker/marketeer
TheWholeStory - Strategie
- 8 mei 2020 @ 08:56
- Rogier van Kralingen
Er zijn nu grofweg twee typen marketeers: met budget of zonder. Beide groepen kunnen hun marktaandeel versterken in deze periode maar hebben wel een flink andere route.
Na ons eerste Recovery Marketing blog over vertrouwen, praten we vandaag daarom over marketing met hoog óf laag budget. Pak eruit wat je nodig hebt.
Heb je als marketeer een laag of hoog budget: wat te doen?
Ongetwijfeld heeft u al gehoord dat nú adverteren slim is. Dat klopt. De wetenschap achter ‘downturn marketing’ is op Harvard begonnen met de recessie van 1920/21 en is solide. Het is daarnaast ook simpele logica: als iedereen stil zit en jij niet, dan win je. Het is een ‘double whammy’: je verdubbelt ‘share of voice’ én koopt voordelig ad-space in.
Let alleen wel op: wij zien in de data dat merk-gedreven boodschappen de product-gedreven communicatie vaak outperformen. Ten opzichte van de vorige crisis is de nadruk van ‘value for money’ nu sterk verschoven naar merkvertrouwen. Prijs en product zijn altijd een factor. Maar merkgevoel is op het moment cruciaal.
Dat is ook logisch in deze humanitaire crisis. We zoeken naar leiderschap en empathie, ook van merken. Jouw merkboodschap moet dus kloppen in die tijdgeest. Dus nu adverteren? Als je het geld hebt, meteen gaan met die banaan. Zal je geen spijt van krijgen. Maar wees alert: de consument eist, met de vuist op tafel, dat het merk écht te vertrouwen is.
Laag budget strategie
Niets is vervelender dan te horen dat je nu ‘moet’ adverteren van jouw reclame- of mediabureau als dat gewoon even niet kan. Gelukkig bestaat er voor hen met een lager budget de ‘undercut’ strategie, naar analogie met de autosport: als je achter ligt, duik dan de pits in voor verse banden.
Die pitstop is in dit geval: diepere content via alternatieve kanalen. Denk podcasts, interviews, guerilla marketing, PR, sponsoren, branded content, influencers… en ja, straks ook écht weer evenementen en congressen. Kortom, alles wat op eigen, inhoudelijke kracht viraal kan gaan, is razendslim.
Redactioneel denken
De truc is om redactioneel te denken: welke merkcontent is sterk genoeg om op eigen benen te staan? Wat pakken mensen op zonder ze te hoeven pushen?
De consument snakt immers naar merkvertrouwen. Dit is dus een ideaal moment om in te stappen op de diepere vormen van branding. De waardering daarvoor zal nog hoger zijn dan normaal.
En voor de verspreiding van die content kun je ook nog eens buiten de gebaande paden denken en kiezen voor alternatieve kanalen die stevig in de culturele leefwereld zitten van de doelgroep. En de kers op de taart? Hoe authentieker de content, hoe sneller echte redacties, die immers ook zoeken naar oplossingen, mee willen doen.
De perfecte combi
Kortom, zet je in op meaningful content op alternatieve kanalen, dan heb je jouw eigen ‘double whammy’ gecreëerd. Dat is de undercut: op basis van de inhoud en met wat shortcuts kun je weer inhalen. Maar welke strategie je ook kunt of moet kiezen, onthoud dat in deze tijd vertrouwen leidend is. Whatever the budget. Blijf sterk.
Thijs Muller, voorzitter van Platform Media Adviesbureas en directeur van Havas Media Nederland. Rogier van Kralingen, spreker, schrijver en muzikant bij productiehuis The Whole Story. Bekijk ook het nieuwe boek Mediastorm van Thijs en Rogier (ManagementBoek / Bol.com).
-
Rogier van Kralingen
- Werkt bij: TheWholeStory
- Functie: Schrijver/spreker/marketeer
- Website:http://www.thewholestory.eu
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
- Nieuwe campagne Nationale-Nederlanden brengt Nederland in...
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren
- De marketingtransfers van week 16, 2024
- Bifi terug op TV met campagne ‘Stiekem de lekkerste’
Laatste Nieuws
- Vredestein lanceert 'beestachtige'... 29-04-2024
- Holle Dolle Donnie op Koningsdag... 28-04-2024
- Drie finalisten SAN New Kids on the... 26-04-2024
- De marketingtransfers van week 17,... 26-04-2024
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing